Gebruik geen eenmalige campagnes

Techniek helpt ons iedere keer weer een stukje vooruit, ook in actiemarketing. Voorheen had je eenmalige campagnes. Dan moest je iedere keer als je een campagne wilde draaien de adressen een zet geven van klanten of prospects die je aan wilde schrijven. In de afgelopen jaren kun je heel mooi met dynamische groepen automatisch selecties draaien en hoeven je campagnes helemaal niet meer eenmalig te draaien.

 

Slimme plannetjes i.p.v. eenmalige campagnes

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je de juiste boodschap geeft in je campagnes. Hiervoor kun je door middel van een customer journey workshop de boodschappen die je nodig hebt en contactmomenten scherp krijgen. Tijdens die workshop match je dan de behoefte van de prospect (een klant is ook een prospect) met boodschap voor een bepaald product. Dit doe je voor de verschillende stappen van de klantreis. Dit zijn de vragen die je jezelf en je team moet stellen om zo’n workshop te houden:

 

  • Wie is je doelgroep?

Net als bij een eenmalige campagne is het bij een dynamisch geselecteerde campagne enorm belangrijk dat je de doelgroep scherp krijgt. Wat is het dat hem tot deze doelgroep laat behoren? Heeft hij ergens gekeken of juist al een aantal weken/maanden niets gedaan? En hoe kun je deze persoon bereiken. Niet iedereen kun je zomaar een mailtje sturen natuurlijk.

 

  • Wat zijn de stappen in de klantreis?

Over het algemeen doorloopt iedere klant dezelfde stappen, al kan dit natuurlijk per product kleine aanpassingen hebben. De stappen zijn: behoefte creatie, onderzoeken, beslissen, kopen, ontvangen, gebruiken en herinneren. Vooral die laatste wordt regelmatig vergeten. In jouw customer journey zou ook upgraden kunnen zitten of doorverkopen. Maak het jezelf niet te ingewikkeld en houdt je doelgroep scherp. Alleen dan kom je met zo min mogelijk stappen uit. En realiseer je dat een klant niet altijd de richting opgaat die je verwacht. Na het beslissen hoeft het kopen niet automatisch te gebeuren, het kan zijn dat hij het uitstelt en dan opnieuw gaat oriënteren.

 

  • Wat zijn de behoeftes per stap en wat heb je te bieden?

Wat bied je deze persoon aan? En is het ook echt iets waaraan hij op dat moment behoefte heeft? Natuurlijk kan het zijn dat hij het later wel wil, maar is hij er nu niet mee bezig. Niet ieder moment is een goed sales moment. Soms is een service bericht of informatief bericht veel verstandiger. Verstandiger voor jouw relatie en voor je opt-in (zodat je het adres ook langer kunt gebruiken).

 

  • Keuzes maken is enorm belangrijk

Natuurlijk kun je niet alles tegelijk. Dat kun je bij eenmalige campagnes ook niet. Kijk dus goed naar waar je het meest laaghangend fruit verwacht. Voor jou om het meest om te zetten. Of juist hoe je het proces voor je klant gemakkelijker of duidelijker maakt zodat je minder vragen krijgt. Of omdat je het gewoon heel gemakkelijk kunt inrichten. Nadat je deze keuzes gemaakt hebt kun je de middelen gaan ontwerpen en inrichten. En door het dynamisch in te richten eindeloos blijven gebruiken. Of toch niet?

 

  • Blijf bijsturen anders wordt het toch nog een eenmalige campagne

Als je ze ingericht hebt, is het belangrijk dat je blijft monitoren welke campagnes goed lopen en welke nog verbeterd moeten worden. Ga niet gelijk aan knoppen draaien maar kijk over tijd of kleine verbeteringen kunnen helpen. Richt je doelgroepen in je marketing automation dynamisch in. Bijv. als een klant 8 weken niet op onze site is geweest sturen we een mail dat we hem missen. Of als iemand op een bepaalde knop in de mail heeft gedrukt krijgt hij de volgende email 2 weken later als hij dan nog niet gekocht heeft. Kansen genoeg om ook de moeilijkste doelgroepen te verleiden met de trucjes van eenmalige campagnes, maar ingericht om ze veel beter te timen en je doelgroep veel gerichter aan te schrijven.

Vergeet niet dat jouw behoeftes en die van jouw klant over de tijd wel veranderen. Kijk de campagnes dus regelmatig even na en werk met variabelen zodat je niet steeds je templates aan hoeft te passen. Succes met het uitwerken van je customer journeys en campagnes!

Deze blogs vind je misschien ook interessant