Hoe hyperpersonalisatie DM nog effectiever maakt

Zolang er Direct Marketing is, wordt ernaar gestreefd om de juiste persoon op het juiste moment met het juiste aanbod te benaderen. Deze een-op-een benadering liet nog wel eens te wensen over, omdat de beschikbare data niet toereikend waren. Door de koppeling van administratieve bestanden met marketingbestanden komen grote kansen voorbij voor hele effectieve acties.

Cross-device tracking

Online wordt er geprobeerd om door cross-device tracking achter individuele kenmerken van prospects te komen. Erg nauwkeurig is dat niet, terwijl we juist naar meer nauwkeurigheid streven. Het surfgedrag wordt wel geregistreerd, maar als er eenmaal een verkoop heeft plaatsgevonden lijkt dat aan de aandacht te ontsnappen. Gevolg: wekenlange digitale stalking met een product dat je net hebt aangeschaft. Dat wekt ergernis bij de consument.

Een superbestand, dat hyperpersonalisatie mogelijk maakt 

Met DM en eDM kan veel gerichter worden gecommuniceerd. Althans als er voldoende aandacht aan de onderliggende data is besteed. Door de records te verrijken met beschikbare individuele gegevens over historisch koopgedrag en dit te koppelen aan openbare socio-demografische gegevens, ontstaat er een superbestand dat hyperpersonalisatie mogelijk maakt. Oude termen als upselling, cross-selling en re-selling komen ineens binnen bereik. Want dankzij hyperpersonalisatie kan het aanbod aan het individu worden aangepast op het tijdstip waarop hij of zij toe is aan een aankoop.

Gepersonaliseerd, geïndividualiseerd en prefilled

Door de dynamische inzet van de database kan de prospect of klant (die ook prospect is) zowel off- als online worden benaderd met precies datgene waar hij of zij op zit te wachten. Gepersonaliseerde en geïndividualiseerde e-mails met prefilled landing pages hebben bewezen vele malen beter te scoren dan massaal verstuurde algemene boodschappen. En offline kan direct mail dankzij digitale druktechnieken geheel aan de individuele prospect worden aangepast.

Hyperpersonalisatie zorgt voor hogere response en conversie

Het klinkt allemaal erg theoretisch, maar dat is het al lang niet meer. De ervaring leert dat hyperpersonalisatie voor veel hogere response en conversie zorgt. Met name de combinatie van DM en eDM, waarbij de uitingen geïndividualiseerd zijn, laten ongekend goede resultaten zien.

 

Meer over hyperpersonalisatie en Direct Mail weten? Mail ons via info@timdm.nl 

Deze blogs vind je misschien ook interessant